مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نگاهی به جنس پنجره‌های دوجداره upvc

یک سوال که در بسیاری از قراردادهای ساخت پنجره‌های دوجداره برای مشتریان ایران یو پی وی سی پیش می‌آید این است که تا قبل از ورد اجناسی مانند پنجره‌ دوجداره upvc به بازار آیا پنجره دو جداره ساخته نمی‌شد. قبل از این که بتوانیم از یک جنس کامپوزیتی مانند upvc پنجره‌ای را بسازیم، کسی از شیشه‌های دوجداره استفاده نمی‌کرد. همه این‌ها سوالاتی است که ما در ایران یو پی وی سی برای مشتریانمان توضیح می‌دهیم و خیال آنها را جمع می‌کنیم که ساخت پنجره‌های دوجداره موضوعی است که از سال‌های پیش وجود داشته است اما پیشرفته‌ترین جنسی که برای این نوع پنجره‌ها استفاده می‌شود همین جنس پنجره‌های دوجداره upvc است.

جنس پنجره‌های دوجداره upvc


شیشه دوجداره یا به عبارت بهتر استفاده از دو شیشه در یک پنجره از سال‌های قبل در کشورهای بسیار سردسیر دنیا انجام می‌شده است. این کار به این دلیل بوده است که اختلاف دمای بیرون و داخل سبب می‌شده در زمستان‌های سرد این کشور‌ها شیشه‌های تک، بشکنند.
این روش ساخت به مرور پیشرفت کرده است مثلا تهی کردن فضای میان پنجره‌ها و بعد پر کردن آن‌ها با گاز‌های خنثی مانند آرگون یکی از اصلی ترین پیشرفت‌ها بود. حالا تبادل گرما و به ویژه سرما میان دو جدار شیشه‌ای به شدت کاهش می‌یافت و احتمال ترکیدن شیشه به شدت کم می‌شد. همین طور سر و صدا هم یکی دیگر از آن چیز‌هایی بود که روز به روز افزایش می‌یافت و البته با پیشرفت تکنولوژی و انباشته شدن خیابان‌ها از ماشین، دیگر کسی شک نداشت باید پنجره‌ها را باید برای عایق شدن در برابر صدا تقویت کرد.
شیشه‌های دوجداره و حتی سه جداره برای این کار ساخته شدند و البته حتی ضخامت شیشه‌های نیز افزایش یافت اما چاره کار با این افزایش‌ها پیش نمی‌رفت. نه سرما و گرما و نه صدا با افزایش‌های ضخامت مهار نمی‌شدند و به عددی نزدیک به صفر نمی‌رسیدند. از دیگر سو زندگی صنعتی روز به روز پر سر و صداتر می‌شد.
پنچره‌های دوجداره یک مشکل بزرگ داشتند و آن هم استفاده از چوب، و فولاد برای جای دادن شیشه‌های دوجداره در خود بودند. درزگیری، آب بندی و عایق کردن این اجناس یا امکان پذیر نیست و یا بسیار مشکل است و یا در قیاس با پنجره‌های دوجداره upvc بسیار مشکل است. درباره چوب به هیچ عنوان حتی نمی‌توان پنجره‌ای عایق را تصور کرد مگر آن که پنجره شما با دستگاه‌های بسیار دقیق امروزی ساخته شده باشد. ‌
جدال بر سر انتخاب جنس پنجره‌های دوجداره آن چنان بود که تقریبا همه را به این نتیجه رساند که مشکل از شیشه و ضخامت آن نیست. در دهه 70 و 80 میلادی هم تکنولوژی‌های امروزین وجود نداشت که با آنها بتوان وزن شیشه‌ها را پایین آورد و از آن پس بر ضخامت آن افزود.
از این رو همه تغییر در شیشه‌ها را کنار گذاشتند و به سراغ بدنه پنجره‌ها رفتند. این راه خوبی بود اما باید پنجره‌ دوجداره را با چه می‌ساختند که هم وزن آن کم باشد و هم عایق بودن آن جلوی سرما گرما و صدا را بگیرد. بهترین گزینه استفاده از آلومینیوم بود.
شکل‌پذیری و آب‌بندی این فلز بسیار بالاست. به هر سویی خم می‌شود قالب می‌پذیرد. اساسا صنایع ساختمانی خیلی سخت در قدیم یک متریال بیگانه را در خود می‌پذیرفتند. در نظر بناها، مهندسان و معماران ساختمان از خاک و مشتقات آن، فلز و شیشه ساخته می‌شد. کمتر کسی فکر می‌کرد مواد نفتی مانند پلاستیک‌ها به عنوان اجزای اصلی ساختمان روزی به ساخت و ساز راه پیدا کنند و مثلا جای فلزی مانند آلومینیوم را در ساخت پنجره‌های دوجداره بگیرند.

چرا آلومینیوم در ساخت پنجره دوجداره کنار گذاشته شد

اما چرا ساخت پنجره دوجداره با آلومینیوم به خصوص بعد از عایق سازی با تزریق فوم جای خود را به ساخت پنجره دوجداره با جنس مشتق نفتی مانند upvc داد.
چند دلیل مهم در کنار گذاشتن پنجره‌های آلومینیومی دخیل بود. اولین آن قیمت بالای آلومینیوم بود. صنایع خودرو سازی روز به روز مصرف آلومینیوم خود را بالا می‌بردند و تقاضا برای این فلز آن چنان شد که قیمت آن را از صرفه برای مصرف در ساختمان خارج کرد. اما این بخشی از ماجرا بود. آلومینیوم در ساخت پنجره‌های دوجداره دچار ضایعات بی بازگشت می‌شد. این فلز تا حدی شکننده است و هنگام ساخت پنجره‌ها در بسیاری موارد می‌شکند و تبدیل به ضایعات می‌شود بازگرداندن این ضایعات به چرخه تولید هم بسیار سخت است. از این رو در دهه نود میلادی به خصوص در ایران فقط خانه‌های لاکچری از درب و پنجره دوجداره آلومینیومی استفاده می‌کردند.
صنایع پتروشیمی به داد صنعت ساختمان رسید این موضوع هم فقط یک دلیل داشت و آن هم بحران انرژی در سطح بین المللی بود البته در ایران این موضوع بسیار دیر همه‌گیر شد. تا استاندارد‌های لازم الاجرای قانونی برای ساخت پنجره‌ دوجداره upvc به وجود نیامد کسی به فکر جایگزینی پنجره‌های معمولی با پنجره دوجداره upvc نیفتاد.
در ایران کمتر از پنجره دوجداره آلومینیومی استفاده شد و شاید ایران یکی از معدود جا‌هایی باشد که در آن پنجره‌های فولادی به سرعت جای خود را به مواد پیشرفته‌ای مانند upvc دادند. اما حالا ما در ایران upvc بهترین کیفیت پنجره دوجداره upvc را به شما ارائه می‌کنیم فقط کافی است با ما تماس بگیرید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده